
Ученици другог и трећег разреда, Техничке школе 15. Мај у Прокупљу,смера: возач моторних возила, спровели су анкетно истраживање, на часовима саобраћајне секције, са предметном наставницом саобраћајне групе предмета Миленом Петровић.
Анкетно истраживање спроведено је анонимно, случајним анкетирањем пролазника у кругу око улаза у двориште Техничке школе, на аутобуском стајалишту као и на оближњој пијаци,коришћењем две врсте анкета. Истраживање је спроведено са циљем да се утврди проценат возача који поштују или не поштују правила саобраћаја и саобраћајне прописе.
Анкетирано је 71% пролазника мушког пола и 29% женског пола а према старосној структури то су особе од 22 до 58 година старости.
Од укупног броја анкетираних, 94% поседује возачку дозволу, углавном са возачким искуством преко 10 година и испитаници сз активни возачи, док 6% испитаника не поседује возачку дозволу.
Када управљају возилом, 90% испитаника везује сигурносни појас, а када су путници у возилу и то на задњем седишту аутомобила:62% користи сигурносни појас свакодневно, 20,7% никада не везује појас на задњем седишту возила а 17,3 % анкетираних, понекад користи сигурносни појас на задњем седишту возила.
Истраживање показује да прегласна музика у возилу, омета возаче док управљају возилом (80% испитаника).
На питање: „Да ли сте управљали возилом под дејством алкохола?“ , 33,3% испитаних возача, јесте једном, 26,7% јесте више пута а 40% није никада управљало возилом под дејством алкохола.
Истраживање показује да возачи пропуштају пешаке на пешачком прелазу (92,3%), док 7,7% њих то не чини. Када су и сами возачи, пешаци, 50% њихулицу прелазе на обележеном пешачком прелазу, 35,7% не прелази улицу на пешачком прелазу а 14,3% понекад прелази улицу на обележеном пешаком прелазу.
Оно што је највише интересовало ученике који су спроводили истраживање јесте проценат возача који користи мобилни телефон док управља возилом. Иако је предвиђена казна за коришћење мобилног телефона у току вожње 10.000 динара, 40% испитаних возача користи телефон и за разговоре и за смс поруке док управља возилом, 33,3% понекад то чини а 26,7% никада не користи мобилни телефон док управља возилом.
Када је у питању поштовање правила саобраћаја: прелазак преко пуне линије (претицање),поштовање саобраћајних знакова, као и ограничења брзине, 50% возача поштује саобраћајне прописе, 22,3% понекад то чини а 27,7% никада се не придржава правила саобраћаја. Многи испитаници су се изјаснили да чешће поштују ограничење брзине од када су кажњени због непоштовања истог.
Што се тиче саобраћајних незгода, 66,7% испитаника никада није имало саобраћајну незгоду а 33,3% јесте само једном и то без повреда 85,7% а са лакшим повредама 14,3% испитаника.
На питање: „Да ли сматрате да су бољи возачи мушкарци или жене и због чега?“ , 75% анкетираних сматра да су мушкарци бољи возачи а 25% анкетираних да су жене бољи возачи од мушкараца. Испитанице женског пола сматрају да нема разлике у вожњи према половима јер се и жене и мушкарци пођеднако придржавају правила саобраћаја и имају исти стил вожње док су се испитаници мушког пола изјаснили да сматрају мушкарце спретнијим, да у појединим саобраћајним ситуацијама брже одреагују од жена и да су зато бољи возачи.
„Циљ истраживања је да наши ученици, који се оспособљавају за будуће возаче, на време и пре добијања возачке дозволе, схвате значај и важност поштовања саобраћајних прописа, како би се број саобраћајних незгода у којима су учествовали млади возачи смањио на најмању могућу меру, јер је превентивно деловање преко потребно баш код ове популације становништва“, казала је за наш портал наставница Милена Петовић.
Буди први са коментаром