– Информисаност потрошача је нешто што је најбитније за његову заштиту – Снежана Апостоловић, заштитник права потрошача

Колико пута смо били незадовољни производима које купимо, а нисмо знали на који начин да их рекламирамо и како да наша рекламација буде уважена? Општинска организација потрошача у Прокупљу постоји већ двадесет и једну годину, њен председник је Снежана Апостоловић. Поразговарали смо са њом на тему права и заштите потрошача, како бисмо решили неке дилеме суграђана и указали им на најчешће грешке и „замке“.

Шта се у најкраћим цртама подразумева под заштитом потрошача?

–          Најпре подразумева осам основних права која гарантују заштиту потрошача. Постоји закон, последњи је донешен 2002. године, а у Уставу члан 90 гарантује заштиту права потрошача. Информисаност је нешто што је најбитније за заштиту потрошача, што је информисанији, то је заштићенији. А оно што је важно за трговце је да на сваком производу мора тачно писати шта је. Оно што је важно за сваког потрошача је да при куповини, обрати пажњу на датум/рок употребе, на декларацију и да поседује фискални рачун. При свакој рекламацији, кључни период је првих шест месеци, без обзира на дату гаранцију.

 Када можемо рекламирати производ?

-Уколоко је истекао рок, када су у питању прехрамбени производи, или уколико постоје фабричка оштећења или недостаци код осталих производа... Физичка оштећења се не уважавају. У року од осам дана трговац је у обавези да одговори потрошачу како ће му надокнадити штету – повраћајем новца или заменом. Уколико трговац не одговари потрошачу у року од осам дана, укључује се Тржишна инспекција. Потрошач треба да у рекламационом листу захтева или повраћај новца или замену робе, никако сервисирање исте.

Шта учинити када при куповини не добијемо фискални рачун, а догоди се да је рекламација производа неопходна?

–          И онда се обраћамо Тржишној инспекцији.

Да резимирамо, у ком тренутку се уклјучује Тржишна инспекција?

–          Уколико трговац не одговори на рекламацију потрошача у року од осам дана, укључује се инспекција и она је надлежна само за то што се трговац није „одазвао“ у оквиру прописаног рока, а све што је везано за саме рекламације решавамо ми…

Које производе потрошачи најчешће рекламирају?

–          Обућу, мобилне телефоне, акумулатори су доста проблематични, одећу не, прехрамбене производе не,…то им је ваљада дође ситно,…

Шта је потребно за рекламацију прехрамбених производа?

–          Те производе трговци, готово увек, хоће да замене… Однесе им се фискални рачун на увид, како бисмо доказали да је роба ту купљена и увек ће да замене…па неће себе да брукају. Ту нема неких проблема, уколико потрошач испоштује све што је до њега…

Да ли је при рекламацији обуће довољан само фискални рачун или је неопходна и оригинална кутија?

–          Није неопходна кутија, довољан је само рачун… Често потрошачи рекламирају баш обућу, али… најчешће им се одговори да је до оштећења дошло због“неадекватног ношења“,…или због чувања обуће у влажним условима или због ношења обуће по влажном времену… Рецимо, на свим патикама и, уопште, на свој обући, пише да је само за суво време… Осим, гумених чизама и специјалних патика, које су скупе, али на којима је назначено да не пропуштају воду… Мада су и такве патике биле рекламиране… У суштини, ствар је трговца да ли ће патике да поправи, или ће да потрошачу врати новац, или ће да патике шаље у акредитовану лабораторију на испитивање…

Колико су успешне рекламације телекомуникацијских услуга?

–          Највише је рекламација на мобилне телефоне… Него, дешава се, ето, да потрошач рекламира робу,…они процене физичко оштећење, процене је великим новчаним износом, чак пошаљу и доказе, аргументе за то,…а онда се испостави да је телефон поправљен код приватника за шест пута мањи новчани износ… Ми ту не можемо ништа…ништа се не ради без аргумената…

 Који би био ваш савет за купце беле технике?

–          Ту је гаранција коју они дају од једне до пет година, то зависи од произвођача,… законом је одређено –  две године. За потрошача и за рекламацију најважнији су првих шест месеци, а после тога…Често су апарати наштеловани тако да трају тачно онолико колико је за њих дата гаранција, а онда почиње да цркава део по део…

Шта је најчешћи одговор трговаца на рекламације потрошача?

–          У суштини, готово сви трговци имају исте или сличне одговоре на рекламације потрошача, сви се правдају на исти начин, када се рекламира роба први пут. Ако им се и по други пут роба носи на рекламацију, доћи ће до неког повраћаја, а ако се оде још даље потрошач је дужан да сам робу шаље у акредитовану лабораторију, где анализа кошта 2.500 динара, па се онда производ шаље и у друге две лабораторије, где анализа исто толико кошта. Затим мишљења тих двеју лабораторија треба да се поклопе. Потом се производ враћа првој лабораторији, која са свим извештајима треба да се сложи…Ако не, онда се иде на суд…

Каква је ваша сарадња са осталима који су надлежни и на неки начин укључени у заштиту потрошача?

–          Са трговцима имамо солидну сарадњу, они хоће да нас послшају,..ако им поменемо неки рок, то избаце, ако нека роба није задовољавајућег квалитета, повуку цео контигент. Затим са свим инспекцијама имамо добру сарадњу, чак се и допуњујемо и заједно делујемо, онолико колико нам то дозвољавају ингеренције…И са локалном самоуправом имамо задовољавајућу сарадњу.

Колико су Прокупчани свесни својих права потрошача?

–          Има доста оних који су упознати, али то је, опет, мали број за овај град… Ми три пута годишње одржавамо тибине на којима се појављује врло мали број потрошача, иако то буде јавно, објављено на време… Са Центром за заштиту потрошача из Београда смо радили испитивање кафе, сухомеснатих производа, затим смо вршили испитивање у вези са тим шта потрошачи најчешће користе. Некад смо имали „Улицу потрошача“, што је сада „Улица даривања“ и тада смо се договорили са трговцима да нешто минимално поклоне пролазницима за 15. март, јер се тај дан обележава као Дан потрошача, иначе је март месец, месец потрошача,…Пред ових биће још акција…

Иако „свака роба има свога купца“, морамо бити пажљиви када купујемо и морамо, најпре, сами радити на томе да заштитимо себе. Свако развијено друштво, данас је потрошачко, па и наше и из тог разлога је неопходно да познајемо бар она основна, законом загарантована права. Ниједан проблем није нерешив, али би најбоље било да до проблема уопште не дође.

 

Буди први са коментаром

Оставите коментар

Ваша емаил адреса неће бити објављена


*